Ladataan traileria...

AFF: Kubanin kasakat

K-18
AFF: Kubanin kasakat

Kolhoosiyön itseoikeutettu käynnistäjäelokuva on tietysti Ivan Pyrjevin (1901–68) Kubanin kasakat, joka tarjoillaan ilotulitusmaisen räiskyvänä Sovcolor-kopiona. Maatalousarjen sankarillisuutta sinfonisesti juhliva avausjakso lukeutuu musikaalihistorian kuolemattomiin. Aamu koittaa maaseudulla, pellot ovat kuin luomiskertomuksen jälkeisessä, siunatussa tilassa. Kamera-ajo vainioiden yllä, kiihtyvää musiikkia; äkkiarvaamatta kuviin ilmestyy tähkäpäitä viiltäviä puimureita ja iloisesti laulavia neuvostotyöläisiä. Elonkorjuun vaiheet havainnollistetaan kiihkeän, miltei hysteerisen hoilailun siivin.

 

Kenen tahansa muun kuin Pyrjevin käsissä tästä kaikesta olisi tullut silkkaa roskaa. Neuvostomusikaalin mestarilla oli kuitenkin taito tasapainotella sellaisilla alueilla, jotka olivat suvereenisti hyvän ja huonon maun määritteiden ulottumattomissa. Estoton hyväntuulisuus ja romantiikka tunkeutuivat hänen elokuviinsa keskellä sotaa ja ankarimpia stalinistisia vainoja, ilman pienintäkään valhetta. Kenties aito musikaali-ilo on löydettävissä vain äärimmäisen painostavissa oloissa? Harvoin muistetaan, että Laulavat sadepisaratkin syntyivät Korean sodan ja kommunistihysterian ristipaineessa, Gene Kellyn itsensä häilyessä mustan listan rajamailla...

 

Meyerholdin ryhmässä ja Eisensteinin Proletkult-teatterissa uransa näyttelijänä aloittanut Pyrjev oli kaikkea muuta kuin vainottu taiteilija. Stalin-palkintoja ja muita suosionosoituksia suorastaan satoi hänen syliinsä, olipa hän hetken jopa Neuvostoliiton korkeimman neuvoston jäsen. Hänellä oli pokkaa asettua vastahankaan järjettömimpien ylhäältäpäin saneltujen linjausten – kuten 1940–50-lukujen antisemitisen kampanjan – kanssa. Loppu-urallaan Pyrjev tukehdutti itsensä arvovaltaisten Dostojevski-tuotantojen alle; hänen parhaat vuotensa ovat yhtä kuin yhteistyö säkenöivän vaimonsa Marina Ladyninan (1908–2003) kanssa. Kaksikon parhaimmistoa edustavat mm. kansantalouden saavutusten näyttelystä pidäkkeettömään lyriikkaan ponnistava He tapasivat Moskovassa (1940) sekä traktoristimusikaali Iloiset toverukset (1939). Kubanin kasakoissa Ladynina tosin jäi ensimmäisen kerran urallaan altavastaajaksi, nuoren ja hehkeän Klara Lutshkon (1925–2005) läpimurron jalkoihin. Ladyninan tähti hiipui nopeasti 1950-luvun koitettua.

 

Mustanmeren itärannalla Kubanissa eläneet kasakat kohotettiin näihin aikoihin elokuvan aiheeksi myös toisessa merkittävässä kolhoosikuvauksessa, Juli Raizmanin Kultaisen tähden ritarissa, jonka päähenkilö on sodasta sovhoosiin palaava kasakkatankisti. Kubanin kasakat olivat Neuvosto-Venäjän sisällissodassa asettuneet voimakkaasti vastustamaan neuvostovaltaa, ja perustaneet alueelle lyhytikäisen Kubanin kansantasavallan. Toisessa maailmansodassa he olivat kuitenkin kunnostautuneet puna-armeijan sotilaina, minkä ansiosta heidät rehabiloitiin näyttävästi.

 

Kesto: 1h 52min

Artova Film Festival järjestetään kuudetta kertaa 4.-6.9.2015. Festivaali muuttaa ihka oikeaan elokuvateatteriin Kino Sheryliin, mitä juhlistetaan tuntuvien ohjelmistolaajennuksien kautta: elokuvatarjonta paisuu yli kolminkertaiseksi. Festivaalin ytimessä säilyy tuttuun tapaan elokuvakilpailu, mutta sen ohella juhlitaan luovan taiteen villeimpiä ulottuvuuksia - säröä, rosoa, kummallista ja kiehtovaa. Laitakaupungin hämärissä uskalletaan näyttää elokuvia, joista keskustassa voidaan vain haaveilla. Luvassa on avant garde –elokuvia aidoilta filmikopioilta, AFFin lyhytelokuvien kilpailunäytökset, neuvostotunnelmaa kolhoosiyössä sekä arkistonäkyjä Arabian tehtaalta. Ja mikä parasta, kaikki näytökset ovat ilmaisia!