Ladataan traileria...

Understanding Finland: Betoniyö

Betoniyö
Understanding Finland: Betoniyö

(In English below)

 

Kino Sheryl esittää kolmeosaisen, suomalaisuuteen erilaisia näkökulmia elokuvien ja keskustelujen kautta etsivän näytössarjan nimeltään Understanding Finland. Sarjan viimeisenä elokuvana nähdään Pirjo Honkasalon Betoniyö (2013).

 

Betoniyö on elokuva sirpaleisesta mielestä. Se kertoo siitä, kuinka haavasta tulee arpi, kuinka arvesta kasvaa pelko ja kuinka pelko lopulta muuttuu väkivallaksi. Simo, elokuvan 14-vuotias päähenkilö, etsii vielä omaa identiteettiään ja on altis ympäristönsä vaikutuksille. Simo ja hänen isoveljensä Ilkka ovat avuttoman ja arvaamattoman yksinhuoltajaäidin lapsia. Heidän levoton kotinsa sijaitsee Helsingin betoniviidakon sydämessä. Ilkalla on vuorokausi jäljellä vapautta ennen vankeusrangaistuksen alkua. Äiti suostuttelee Simon viettämään viimeisen yön veljensä seurassa.Viimeiseen yhteiseen vuorokauteen mahtuu tapahtumia, jotka veljekset olisivat mieluummin jättäneet näkemättä. Simo, joka ei vielä osaa käsitellä näkemäänsä tai huijata itseään, näkee asiat juuri niin kuin ne tapahtuvat. Suodattamattomana maailma näyttäytyy sietämättömänä. Pirjo Honkasalo on ohjannut elokuvan Pirkko Saision vuonna 1981 julkaistun samannimisen romaanin pohjalta. Käsikirjoitus on sovitettu nykypäivään. Kolme vuosikymmentä sitten kirjoitettu kirja ennakoi tämän päivän tapahtumia.

 

Kaikki sarjan elokuvat on tekstitetty englanniksi.

 

On Wednesday May 3rd, Kino Sheryl will present the third and last film of the film program Understanding Finland. The program consists of three films, that offer new perspectives to understanding the Finnish state of mind. The third film to be screened is The Concrete Night by Pirjo Honkasalo (2010).

 

“In order to really appreciate what Pirjo Honkasalo means in terms of world cinema, and to understand how far she exceeds both the reach and the grasp of all but the rarest directors, it’s necessary to have some grasp of world cinema. … Pirjo makes art out of “reality,” but the films are primarily art, and the “reality” merely part of the palette. As she says in our book, she does not shoot a lot of film; as her editor, Niels Pagh Andersen, says in the same book, around the time he worked on “Three Rooms” another filmmaker had given him 1600 hours of footage to work on. Pirjo gave him 16. If there’s a thing worth capturing, she says, the essence of that thing will reveal itself again. It’s an indication of her absolute control of her medium. … You see this same mastery in “Concrete Night,” which makes no concessions to viewer expectations or cinematic conventions and makes its own way through a much-shadowed story in a way that’s dark in its content, but illuminating in its connection to human truth. … Pirjo’s goal is to demolish expectations, which she does quite ruthlessly in “Concrete Night.” … I don’t feel like a foreigner when I look at Pirjo’s films, which is part of what makes her a world-class filmmaker. She is in pursuit of ecstatic truths and aesthetic revelations that transcend nationalities.”
- John Andersson (writer of the book ´Armoton kauneus´ on Honkasalo´s movies)

 

All the films of the program are screened with English subtitles.

 

 

Kesto: 1h 36min